Täti Pensiön penseää tarinaa

Pixmania-kokemuksia

30.12.2005 11.06 - kuluttaja 

Tuttavani tilasi Pixmaniasta tuotteita kun kovasti tätä paikkaa oli mainostettu hyvänä. Itsekin firma tietysti hehkuttaa vaikka mitä "lupauksia", mutta aika heikkoa näytti olevan ainakin tämän tapauksen osalta toiminta. Tässä hieman kommentteja Pixmanian hehkutuksiin.

"Tuotteiden nopea toimitus. Tuote on perillä 48 tunnissa! Tilauksesi vahvistamisen ja sen lähettämisen välillä kuluu yksi tunti!"

Tilaus tehtiin ennen kello 12 ja sivuston mukaan ennen kello 13 tehdyt tilaukset toimitetaan samana päivänä ja ovat perillä DHL:llä 24-48 tunnissa. Realiteetti olikin toinen: tilauspäivä oli perjantai, tilausta alettiin käsitellä vasta maanantaina ja saapui keskiviikkona. Toimitusaika siis viisi päivää, ei 1-2. Oikeastihan tuotteen olisi pitänyt saapua sunnuntaina, ei missään sanota että tuo "24-48 tuntia" ei kata viikonloppuja. DHL myöskin jätti paketin Brysseliin vuorokaudeksi jostain syystä lojumaan, mutta toimitti kuitenkin 52 tunnin päästä siitä kun Pixmania sen heille luovutti. Meni siis siinäkin yli 48 tunnin.

"Pidä silmällä tilaustasi! Pixmanian « tilausseurantapalvelun » avulla voit seurata tilauksesi kulkua reaaliajassa!"

Niin, ensin tilaus muuttuu tilaan "toimitettu", mutta mitään tietoja ei saa ulos, kun "asiakaspalvelu ei ole vielä vahvistanut tilausta." Sitten kun vihdoinkin vahvistetaan, jää tilaus vielä pariksi päiväksi odottamaan. Ja sitten kun se toimitetaan, menee vielä noin päivä että saa DHL:n seurantakoodin. Hyvin siis voi seurata mitä tapahtuu.


Toinen tapaus taas oli sellainen, että tuote tilattiin ja hinta laski 10 minuutin päästä tästä. Pixmania ei palauta rahaa, jos hinta laskee, mutta kertovat että voit peruuttaa tilauksen ja tehdä uuden, jos haluat. No, peruutus tehdään lähettämällä viesti asiakaspalveluun, josta se otetaan käsittelyyn sitten jossain välissä ja selitellään että ei ehkä voida peruuttaa tilausta suoraan kun se on DHL:llä jo. Paketti ei kuitenkaan mene edes Pixmanian käsittelyyn ennen kuin seuraavana päivänä, mutta silti eivät voi peruuttaa sitä. Jotain pielessä ehkä heillä kun haluavat maksaa toimituskulut siitä, että asiakas sitten ilmoittaa DHL:lle ettei ota vastaan ja tilaa uuden tuotteen. Kätevää.


Voivat olla yksittäisiä tapauksia, mutta ei tuo kovin hyvää kuvaa firmasta anna. Varsinkin jos tilauksen peruutus ei mene suoraan tilauksen tietoihin, josta viimeistään varastolla nähdään, että tilausta ei pidä toimittaa.

Kommentoi

Kommentit

maurelita (anon, 30.12.2005 12.22) kotisivu

Veljeni tilasi samaisesta lafkasta digikameran Suomeen, ja osa tilauksesta on vielä 2kk jälkeenpäin toimittamatta - mutta vikkelästi jo laskutettu !

Itse tilasin Pariisissa digikameran 22.12. nippa nappa ennen keskiyötä, lupasivat toimittaa ennen joulua (mihin ei uskottu) ja paketti tuli Chronopostilla aattona klo 15, kun olimme jo luopuneet toivosta.

Hommeli taitaa toimia hienosti niin kauan kun ollaan poronk*****n päässä putiikista !

Erkkiperkele (anon, 07.06.2006 14.33) kotisivu

Nopeeta ja nopeeta. Paskat. 3 vuorokautta meni, ennen kuin saivat paketin matkaan. DHL puolestaan kävi oven takana kääntymässä (jopa < 24 tunnissa, kun saivat paketin haltuunsa), mutta jäi sillä kertaa toimittamatta, kun alaovi oli lukossa. EIVÄT siis SOITTANEET, vaikka paketissa oli NUMERO PÄÄLLÄ! Eivät kuulemma toimi niin, vaan jos soiton haluaa, nro pitää ilmoittaa etukäteeen niille ja pyytää soittamaan. Muussa tapauksessa käyvät ilmeisesti joka päivä maailman loppuun siellä oven takana toteamassa, että "kas, se onkin kiinni". Järkeä tai/ja tilannetajua ei kuski siis ilmeisesti saa käyttää, kuten kilauttaa "tuutteks avaan oven?"

(anon, 08.08.2006 18.55) kotisivu

Ihan samat on kokemukset. Tilasin printterin pixmaniasta 9 päivää sitten. Paketti luvattiin 3-4 päivän sisään. Olen nyt 4 päivää kysynyt joka päivä missä paketti on. Eivät vastaa mitään. Sitäpaitsi firma vaatii palautusten hinnat kuluttajalta ja se on kuluttajasuojalakia vastaa.

Täti Pensiö (29.08.2006 09.10)

Ei ollenkaan kuluttajansuojalain vastaista sillä kyseessä on tilaus ulkomailta. Suomen lainsäädännössä ilmainen palautusoikeus on vain Suomesta tilatuille tuotteille.

Yrittäjän puolelta tämäkin on tyhmää. Jos tuote oikeasti on rikki tai ei vastaa sitä mitä on kerrottu, sitten ilmainen palautus on ok. Jos taas kuluttaja kokeilee ja päättää ettei tykkääkään, palautuskulut pitäisi maksaa itse. Nythän me muut maksamme korkeammissa hinnoissa juuri näiden sunnuntaikokeilijoiden postikulut.

Pettynyt (anon, 11.09.2006 16.11)

En todellakaan voi kehua. Olin kyllä jo aikaisemmin kuullut, että firman toimitukset venyvät useita päiviä, mutta silti todellisuus yllätti. Tilasin tuotteen kuukausi sitten, koska muilla sitä ei ollut varastossa ja toimitusaika olisi ollut 7-9 vrk. Jokin niillä mättää pahasti, vielä maksamisen ja tilausvahvistuksen jälkeen tuote oli varastossa pari päivää, mutta sitten se yllättäin muuttuikin toimitusajaksi? 2-3vrk:n päästä piti tulla varastoon, vaan eipä tullut. Varastoon saapumista siirrettiin samat 3-4vrk yhä uudelleen. Mitään vastausta en koskaan saanut tuotteen saatavuudesta ja kun viimein hermot meni ja peruutin koko tilauksen, sekään ei onnistunut, koska "tilausta käsiteltiin jo".
Lähes 4 viikkoa tilauksesta tuote ilmestyi varastoon ja asiakaspalvelu lupasi toimituksen lähtevän seuraavana päivänä. Nyt siitä on mennyt 4 vrk, eikä tilaus ole vieläkään lähtenyt. Hermot, kuukausi aikaa ja 600e rahaa on mennyt - ilman mitään vastinetta. Älkää hyvät ihmiset ikinä tilatko sieltä mitään!

Pipsa (anon, 28.09.2006 14.25)

Toisenlainen kokemus: Tilasin kameran Pixmanilta 26.9. ja kahdessa päivässä tuotteen hinta oli nousut 22 euroa. Selasin lukemattomia nettikauppojen ja kotimaisten vähittäismyyjien sivustoja, ja P:n hinta oli siltikin ylivoimaisesti edullisin. Tavaraa ei ole vielä toimitettu, joten siitä en sano mitään. Valitsin kahdesta toimitustavasta halvemman=hitaamman.

Jukka (anon, 28.10.2006 20.53)

Tein tilauksen maanantaina, maksoin etukäteen pankkisiirrolla. Hieman alkoi arveluttaa, kun vahvistusta ei alkanut kuulua. Aloin googlettamaan firmaa, ja kylmä hiki nousi otsalle. Pelkkää negaa kaikkialla. Hiukkasen jurppi, taasko minua huijattiin? Keskiviikkona tuli seurantaan ilmoitus, että tilaus on käsitelty ja lähetetty, DHL kertoo koodinsa ja ottaa vastuun siitä eteenpäin. (DHL:n seuranta on muuten täysin eri luokkaa kuin Suomen postin. Seuranta on tuntien, jopa minuuttien tarkkuudella toimivaa) Paketti saapui perille tilausviikon perjantaina. Minusta toimitusaika oli ihan kohtuullinen, joten firma saa puhtaat paperit sen osalta. Parantamista olisi kuitenkin tilauksen vahvistamismenettelyssä. Asiakas jätetään epätietoisuuteen siitä, että onko tilaus mennyt perille vai ei. Olen tilannut tavaraa suomalaisilta pikkufirmoilta, ja poikkeuksetta on tullut tilausvahvistus välittömästi. Pixmanialla on softapuolella viilaamista, toivottavasti joku (suomalainen) asiantuntija saa fransmannit ojennukseen.
Jukka
P.S. Autoradion manuaali oli vastoin odotuksiani suomenkielinen, eli toivoa on.

Pekka Partanen (anon, 18.11.2006 13.05)

Palautuskuponkia ei sivulta löydy, kirjautua ei voi, ilmeisesti rikkinäinen tuote jää omaksi vahingoksi. Ensimmänen tällainen petoskokemus omalla monivuotisella internet-ostosten uralla.

Kari (anon, 09.12.2006 03.08)

En todellakaan voi suositella Pixmaniaa kenellekään. Olin lähdössä lomalle ja tilasin ja maksoin hyvissä ajoin kuukautta aikaisemmin digikameran, jonka siis piti saapua parissa päivässä. No, parin päivän päästä DHL-seuranta paljasti pakettini päätyneen kuitattuna Englantiin Cambridgeen. Pixmanian puhelinpalvelu totesi, että voi kauheata tässä on nyt pahanlainen virhe. Vielä silloin luulin, että asia olisi jotenkin korjattavissa esimerkiksi uuden paketin muodossa joka hyvin ehtisi minulle ennen lomalle lähtöä. Toisin kävi - tilauksestani on nyt jo puolitoista kuukautta ja toistuvista pyynnöistäni huolimatta maksuani ei ole vieläkään palautettu, koska "tapaus on vielä selvittämättä DHL:n kanssa". Asiakas maksaa siis, kuten artistikin eikä saa rahojensa vastineeksi mitään. Onneksi on olemassa parempiakin nettifirmoja ja sain sitten digikamerani hyvissä ajoin ennen matkaa netsson.comista sitomatta rahojani mihinkään, koska toimitus tuli kahdessa päivässä POSTIENNAKOLLA ja hintakin oli vielä halvempi. Pixmaniassa ei voi kommunikoida sähköpostitse kenenkään nimellisen henkilön kanssa vaan vastaajana on aina virtuaalinen "James Felix" tai "Pixmania tiimi" ja kommunikointi onnistuu vain web-lomakkeiden kautta, joten itsellesi ei jää mitään dokumenttia lähettämästi kirjeenvaihdosta (joka vaikeuttaa oikeudellisia toimenpiteitä yritystä vastaan).

paskamania - kiitos luottamuksestanne! (eipä kestä!!!) (anon, 10.12.2006 17.39)

Alkuvuonna 2006 ostin Pixmaniasta mp3-laitteen, joka jumiutui elokuussa. Lähetin sen heille 11 euron postimaksulla heidän ohjeiden ja plankettien kera. Viikon kuluttua heiltä tuli ilmoitus, että perille tuli ja takuu on ja että noin viikon kuluessa tulee yhteydenotto valmistajan teknisen tarkastuksen pohjalta.

Nyt on kulunut jo yli 2 kk sitä odoteelessa, että saisin PELKKÄÄ TIETOA! Kuukausi sitten kerroin heille kommenttini, jota heiltä automaattisesti pyydettiin poistaessani meiliosoitteeni heidän postituslistalta. Kerroin että haluan perua kaupan ja kaikki rahani postikuluja myöten takaisin ja annoin tilinumeronkin, koska heillä kestää ja kestää ja kestää. SEN seurauksena ei ole tietoni eikä rahani tilillä lisääntynyt. Nyt sitten hankin muualta uuden laitteen tilalle ja kirjoitan Suomen kuluttajaviranomaisille Pixmanian toiminnasta.

Käsittääkseni yrityksen, joka markkinoi suomeksi suomalaisille, tulee noudattaa siinä paikallista lainsäädäntöä etäkaupan ehdoista. Onko siis oikein vaatia 14 pv:n palautuksessa, että laite on käyttämätön ja että asiakas maksaa palautuspostikulut ja vakuuttaa lähetyksen?

Symbiatch (13.12.2006 13.27)

Ei tarvitse noudattaa Suomen lakia koska toimivat toisessa maassa. Eli on ihan laillista vaatia asiakasta maksamaan palautuskulut.

Olisi ihan oikein, että Suomessakin joutuisi maksamaan postikulut jos palauttaa huvikseen. Rikkinäinen/virheellisesti markkinoitu tuote sitten eri asia, silloin myyjä voisi maksaa kaikki kulut. Nykyinen tapaa nostaa vain hintoja kun niin moni kokeilee ja palauttaa aiheuttaen muille asiakkaille hinnankorotuksia.

Jore (anon, 07.02.2007 11.39)

Tuotteen tilaamisesta kului kolme päivää että jaksoivat laittaa postiin. Postitusliikkeellä eli PNL:llä on paketti virunut nyt samaiset kolme päivää koodilla "rekisteröity". 3-5 päivää olisi toimituksen pitänyt viedä, veikkaan että venähtää lähemmäs kymmentä. Eli jos on kiire, kannattaa kokeilla muualta.

Positiivisena puolena tosin mainittakoon, että vuosi sitten tilatessani monitoria jonka hinta halpeni parilla-kolmella kympillä tilausprosessin aikana (ei ollut varastossa tilaushetkellä, joten kesti), palautti Pixmania erotuksen tililleni puhelinsoiton päätteeksi.

Tomi (anon, 15.11.2007 01.25)

Joo. Kyseisestä putiikista ei kannata tilata yhtään mitään.
Itse sain viime vuonna kärsiä, kun erehdyin tilaamaan näyttöjä tuolta. Koko tarinan voi lukea osoitteesta http://dmc.chromatica.fi/pixmania/

eekoo (anon, 28.11.2009 01.59)

En ainakaan koskaan enää tilaa kyseiseltä PIXMANIALTA mitään... Palvelu on aivan peestä. Maksoin 500 ostokset suoraan pankkiin,koskaan ei rahoja ei ole muka näkynyt siellä.vaikka olen lähettänyt kaikki mahdolliset tositteet mitä vaan voin pankista saada.Mut kuukausi yli on nyt mennyt eikä kukaan ota mitään kantaa asiaan,vaikka kuinka soitellaan.Tälläiset Tärkeät tilausasiat,niitten mukaan käsitellään 24h kuluessa,mut siitäkin on jo 3viikkoa.todella mallikelpoista asiakaspalvelua ja joka toinen päivä asiasta soiteltu.asiakaspalvelun esimies ei ole koskaan soittanut vaikka soittopyyntöjä on jätetty kymmeniä (joku K.SUOMALAINEN asiakaspalvelun esimies)Häntä ei kuulemma tavoita puhelimella,vaan sähköpostilla,jota hän ei edes koskaan lue.. TAI ei uskalla soittaa.AIVAN vitusta koko firma.Täyttä ihmisten kusetusta...

Pettynyt (anon, 30.11.2009 19.24)

Tein virheen tilaamalla emolevyn Pixmaniasta - kuvittelin säästäväni 15 euroa! Todellisuudessa lähettivät TYHJÄN paketin, sisällä vain Pixmanian mainoskaulanauha eikä edes pakkauslistaa. Eli varastossaan joku sulkenut tyhjän paketin ja lähettänyt asiakkaalle. Reklamaation hoito äärettömän vaikeaa, piti lähettää KIRJE postitse Ranskaan ja mitään ei ole kuulunut perästä, vaikka asp lupasi ottaa yhteyttä. Epäilen menettäneeni reilu 50 euroa ja ottaa päähän niin saamaristi! Oli vielä kiire saada läppäri toimimaan....ja tässähän odotellaan neljättä viikkoa.
En voi suositella kenellekään - maksakaa mieluumin enemmän ja ostakaa LUOTETTAVALTA jälleenmyyjältä!

Uskomatonta toimintaa (anon, 23.02.2010 16.31)

Olen tilannut nettikaupoista ympäri maailman useiden vuosien ajan ja ensimmäiset vaikeudet tulivat nyt Pixmanian kanssa!

Pakettien toimitusaika venyi useita päiviä luvatusta. Paketti toimitetaan ensin kuljetusliikkeen (PNL) avulla Ranskasta Suomeen ja sitten Postin kautta perille.

Kun olin aikani odottanut, päätin tilata tuotteet muualta ja perua tilauksen. Kun tuotteet lopulta saapuivat postiin, kävin käännyttämässä ne takaisin saamieni ohjeiden mukaisesti. Rahat saisin takaisin, kun tuotteet palautuisivat Pixmanialle.

Paketin palautuminen Pixmanialle kesti ikuisuuden. Lopulta he panivat kuljetusliikkeen etsimään pakettia. Odotin pari päivää, kyselin uudestaan paketin perää ja se ihmeellisesti löytyi heti viestini jälkeen.

Tämän jälkeen kesti vielä useamman päivän, että tuotteet todella päätyivät Pixmanialle ja pääsin lopulta pyytämään erikseen takaisinmaksua.

Tuotteet maksettiin takaisin, mutta postimaksua ei. Kysyin kuluttajansuojalain perusteella postimaksujakin takaisin ja lopulta niistä maksettiin jollain logiikalla osa.

Pyysin Pixmaniaa maksamaan loputkin toimitusmaksut ja ne on nyt luvattu maksaa pian.

Koko tähän kuvioon kului yli 5 viikkoa. Jouduin lähettämään yhteensä yli 10 viestiä ja soittamaan kerran. Pixmanian meileihin ei voi vastata suoraan, vaan viestit täytyy aina lähettää heidän sivujensa kautta ja viestit eivät näin jää itselle talteen.

Vastaavat tuotteet tilasin Aasiasta ja sain ne ilman mitään ongelmia viikossa ja paljon halvemmalla!

Vastaavia tarinoita pixmaniasta on netti pullollaan. Olisinpa lukenut ne ennen tilausta!

mv (anon, 21.03.2010 23.58)

Tilasin kasettisoittimen. Toimitus oli melko nopeaa mutta mutta... Soittimessa oli englantilaismallinen virtapiuha (siis sellanen kolmipiikkinen). Voihan iso V! Taitaa tulla helpommaksi ja halvemmaksi ostaa pistokeadapteri muutamalla eurolla kuin lähteä tappeleen palautusten ja vastaamattomien e-mail -robottien kanssa. Tähän loppui mun kaupankäynti kyseisen paskalafkan kanssa.

mv (anon, 01.04.2010 23.16)

Jatkoa edelliseen. Kas kummaa, kärttyiseen e-mailiini vastattiinkin viikonlopun jälkeen ja pahoiteltiin kovasti. Lupasivat lähettää veloituksetta adapterin joka saapuikin noin about viikon jälkeen pahoittelumailin jälkeen.

Jutut.fi  |  Omat jutut  |  Muiden jutut  |  Kategoriat  |  kirjaudu